A mindennapi életben gyakran használt szavak, de vajon mindannyian ugyanazt értjük alattuk? Jelen cikkben a témába vágó (szak)szavakról és jelentésükről szólok. Lehetőségeim szerint végül még az idegen nyelvek kifejezéseire is kitérek.
Egyáltalán nem véletlen, hogy lényegében keverve, szinonímaként használjuk a kemence, kandalló, kályha fogalmakat, sőt. Amit a témáról ezidáig olvastam, abban mindenütt általános, hogy a különféle fűtő, sütő és egyéb bel- és kültéri tűzrakásra alkalmas építményekre tájanként és koronként számtalan szót és szókapcsolatot használtak.
Én az alábbi összefoglalást tudom adni ezek alapján:
Én az alábbi összefoglalást tudom adni ezek alapján:
Kemence – zárt ill. zárható kis nyílású, elsősorban koncentrált hőteljesítményre szolgáló (pl. sütés, fűtés, mészégetés) építmény
Kályha – elsősorban fűtésre szolgáló építmény
Kandalló – nyílt tűzrakásra szolgáló építmény, mely főzésre, fűtésre de még világításra is szolgál
Kezdjük a kemencével:
"KEMENCZE - Gyöke talán a székelyeknél divatos és korlátot, kerítést jelentő kem. Vagy pedig a latin caminus-ból alakult. Egyébiránt eléjön már egy 1156-dik évi oklevélben is, a XIII-ik században pedig többször. (Jerney. Nyelvkincsek).
Függőleges kemence rakodása felülről, Dánfalva (Csík m.) |
Általán köröskörül bekerített, csak egy nyilással v. szájjal biró, s tüzet kiálló üreg, melynek rendeltetése a bele rakott tüznek melegét megtartani, különféle czélokból, miért neve is különféle. Sütő kemencze, melyben kenyeret, kalácsot, húst stb. sütnek, szobakemencze, melylyel a szobát melegítik. Aszaló, olvasztó, hűtő, mészégető, téglaégető stb. kemencze. Alakjára nézve: szarvas, boglyas, gömbölyű, hátas kemencze. Anyagra nézve: tégla-, kő-, vas-, sárkemencze. (...) Tájszokásilag: pest, siskó. A ,kemencze' és ,kályha' közt az általános népnyelvben azon különbség tétetik, hogy ,kályha' neve alatt csak az úriasabb helyiségekben vagy legalább a köznép lakta házak díszesebb szobáiban használtatni szokott fűtőkemenczét értik; innen: cserépkályha, nem mondják: cserépkemencze."
Fűtés tanyai kemencében (Kéleshalom, Bács-Kiskun m.) |
"kemence - sütő-, fűtőépítmény lakószobában, konyhában, sütőházban, amelynek számos funkcionálisan elkülönült változata alakult ki. Vannak szobai fűtő-sütőkemencék, amelyek lehetnek külső fűtésű szobai kemencék, belső fűtésű szobai kemencék, konyhai sütőkemencék, szabadon álló sütőkemencék, aszalókemencék. A kemence fejlődését, használatát a 15. sz.-tól paraszti közösségeinkben is egyre fokozottabban befolyásolták a különféle kályhák és kandallótípusok. –
Bubos kemence a tiszta szobában. Kalocsai népmüvészeti ház Levelezõlap, Fotó: Patyi Árpád |
Kemence szavunk valószínűleg honfoglalás előtti keleti szláv eredetű jövevényszó. A magyar nyelven kívül azonban csak az É-orosz nyelvjárásokból mutatható ki, ahol fürdőkemencét jelent, amelyet kövekből raknak. A magyar kemence is a kamen ’kő’ származéka, s a 14. sz. végéről adatolható. A kemence szinonim szava volt a pest, amely bolgár-szláv jövevényszó, újabb kori erdélyi és nyitrai előfordulása egykori szélesebb használatára utal."
A kandalló még érdekesebb:
Czuczor Gergely, Fogarasi János: A magyar nyelv szótára (1862)
"KANDALLÓ - Kályha, kemencze v. katlan, mely a szobából fűl. Valószinüleg az olasz camino, caminetto, vagy pedig a latin 'candeo' szó után képeztetett."
Kósa László - A kandalló
"Ülj mellém a kandallóhoz,
Fel van szitva melege!
írja a költő, Kisfaludy Sándor, és az olvasók többnyire film- és irodalmi élmények nyomán a régi angol úri házakból ismert hatalmas, öblös szájú kandallókra gondolnak, melyekben pattog, nagy lánggal lobogva ég a tűz. Hasonló szerkezetű kandallók épültek a 14–15. századtól a magyarországi várakban és várkastélyokban, majd az udvarházakban, később az előkelő polgári lakóházakban is. De ha kezünkbe vesszük Arany László nemrég kiadott, immár száz éve kedvelt népmesegyűjteményét, ott az egyik mesében a hős, nyilvánvalóan parasztházban, a kandalló tetején keresi a gyújtófát. Ez a kandalló nem azonos a várkastélyokból ismerttel.
Kandallós tűzhely (Siklód, v. Udvarhely m.) |
Néhány évtizede még használták a Tiszántúl északi és középső részén a búbos kemence mellé épített szabad tüzelőt, melyre vesszőből font, sárral tapasztott, bogárhátú füstfogó borult. Télen főztek, melegedtek a tűz mellett, amely bevilágította a szobát. A Tiszántúlról Erdély felé haladva mindenütt megvolt ez a fajta kandalló. Csakhogy itt már másként nevezték, pl. kaskemencének, mert kosár módjára fonták, vagy a füstfogó alakja után sátorkemencének. A Kalotaszegen és a Mezőségen gyakran kályhás kemencének mondták. Ez a név ugyancsak anyagra és egyben arra utal, hogy az erdélyi kandallóknak az alföldiektől kissé eltérő a formájuk. Itt már nem építettek búbos kemencét, télidőben meleget, fényt és főzőhelyet egyaránt a kandallónak kellett biztosítania.
Tüszej fölött vaslábon álló sátor (kandalló) kályhákból építve, mögötte sütőkemence (Désháza, v. Szilágyság) |
Padkán égett a tűz, és föléje lábakon álló, terjedelmes füstfogó borult, mely tartotta és sugározta a meleget. Ezért készítették fonott-tapasztott vesszőből, Erdélyben leginkább csempéből. A csempét régi magyar szóhasználat szerint kályhának mondták, innen a kályháskemence elnevezés, és ezért a kandalló legelterjedtebb neve a Székelyföldön cserepes. A fazekasközpontok közelében a pirosra égetett vagy zöldmázas csempék szemet gyönyörködtető virágos mintákkal készültek. Háromszéken pestnek nevezik a kandallót. Ez a szó kiveszőben lévő jövevényszó nyelvünkben, mely eredetileg egészen zárt kemencét jelentett. Talány viszont, hogy miért mondják egyes vidékeken góbnak, gógánynak a kandalló füstfogóját.
Szilágysági sátoros kemence szerkezeti metszete |
Az erdélyi románok leginkább kuptornak (cuptor), azaz kemencének, a szászok pedig Luther-Ofennek, azaz Luther-kályhának hívják. A sokféle elnevezés arra utal, hogy a kandallós tüzelőberendezés mind az Alföldön, mind Erdélyben újabb eredetű lehet. Erdélyben az oklevelek tanúsága szerint a 17. századtól megvolt. S megvan ma is Óromániában, Bulgáriában és a Balkán egész területén, csakhogy megint más formában. Ugyanis dél felé haladva egyre enyhébb az éghajlat, és a füstfogónak nem kell meleget tartania, csupán a szikrát és a füstöt fölfognia. Ezért nem lábakon áll és nem csempékből rakják, hanem távolabb, a tűz fölött a mennyezetre vagy a falra erősítik.
A kandalló ősét az ókori Mediterráneumban használták. Onnan terjedt el különféle változatokban egyrészt a Balkánon, Erdélyben önálló típust alkotva, másrészt honossá vált Franciaországban, Angliában, Németországban, majd Közép-Európa szomszédos területein."
"kandalló - láng-, szikra-, füstfogóval, kürtővel ellátott nyílt tűzhely, amelyhez gyakorta kemence is csatlakozott. A tűztérben elégetett fa hőjét átadta a szoba levegőjének közvetlenül is, de a tüzet két oldalról körülvevő fal, valamint a tűz fölé boruló sátor, amely a lángot, szikrát felfogta, a füstöt összegyűjtötte, s a hozzá csatlakozó kürtőn kivezette a padlástérbe vagy a ház előterébe, egyben hőtároló és kisugárzó testként is szolgált. A keleti háztípus jellegzetes tüzelőberendezése. Sokféle anyagból, sokféle szerkezettel, nagy formagazdagsággal építették.
Terminológiája nem egységes. A kandalló megjelölést elterjedési területe Ny-i sávjában, a K-Alföld peremterületén és az északi Partium szomszédságában használták. Kabola megjelölése a Tiszaháton és a Tiszától É-ra eső vidékeken használatos, ahol az északi háztípus területére nyomult be, mint a polgárosultabb tüzelőberendezés, hiszen itt az egyszerű füstelvezető kürtőket (kabolákat) építették át terjedelmesebb, cserépcsempékből rakott kandallókká úgy, hogy mellettük még meghagyták a nagy, alvásra is alkalmas kemencéket. Bár gyakran a csempékből rakott kandallók ÉK-mo.-i megjelenése a szobai kemencék méretének csökkenésével járt együtt. A Szilágyságban a Közép-Szamos környezetében a sátor, sátorkemence, Kalotaszegen a kaskemence megnevezés a kandalló tűzhelye fölé boruló építményt idézi, amely vesszőfonásból (cserény) favázra is készülhetett, és nagyon vastagon tapasztották. Közép-Erdélyben gyakran minden megkülönböztető jelzés nélkül egyszerűen kemence volt a neve. Ezzel rokon jellegű a pest, pestalja megnevezése az Olt menti háromszéki magyarság körében. Mind a kemence, mind a pest arra figyelmeztet, hogy a kandalló elterjedésterületén korábban a zárt fűtő-, főző-, sütő-, tüzelőberendezésnek a közelmúlthoz képest nagyobb jelentősége lehetett. Erre engednek következtetni az erdélyi levéltári források, különösen a leltárak, amelyek általában alapos leírást adnak a kandallófélékről, s szinte kivétel nélkül kemenceként jelölik.
Házbeli tűzhely cserepes füstfogóval („kabola”), kemencével (Bodrogköz) |
A Székelyföld több pontján a cserepes, cserepes kemence, csempés, csempe, csempealj, cserény megnevezés él. Ez a kályhalapokból összeállított kőpalást anyagára, jellegére utal. Ezért előfordult a kályhakemence, kályha, kahaj név is. A K-i nyelvterület számos, egymástól messzebb eső pontján előfordul a kürtő, kürtőskemence, esetleg kémény név is, ami a jó füstelvezető tulajdonságaira utal. A székelység körében gyakori a góc, cserepes góc s a vele rokon gób, góg, gógány, ill. a velük képzett összetételek, mint pl. gócalj, gócláb stb. használata. Ebben az esetben a góc tűzhely, tűzközéppontja eredeti jelentésből fejlődött ki a sokféle alak. Bár a góc szó eredete tisztázatlan, hasonló névátvitelre sok példát lehet kimutatni. Utalni kell arra is, hogy sokszor egyszerűen tűzhely, tűzhelyes kemence – tüszejes kemence kifejezéseket használták rá. A moldvai magyarság körében nemegyszer egyéb változatok mellett hornyaként említik. Az erdélyi szászok körében a kandalló Luther-Ofen néven is előbukkan. Az egyes terminusoknál további bonyodalmat okoznak a résznevek eltérései. Pl. a Korondon, Udvarhelyszéken használt góc megnevezésű kandalló oldalfala sód, a külső, sarkon álló tartó sódláb, a tűzhely pedig sódalja. Megjegyzésre érdemes, hogy a Tiszántúlon kandallóként említenek nem szobai tüzelőberendezéseket, pl. a tüzelős ólak, istállók füstelvezetővel ellátott nyílt tűzhelyeit.
A kandalló tűzterét a primitívebb változatok esetében a szoba földjén vagy arasznyi padkán helyezték el. Általános az ülő magasságig falazott tűzhely alkalmazása. A 17. sz.-i inventáriumok lábakon álló kandallóinak is voltak a közelmúltig paraszti változatai. A tűzhely mellett szolgafa állt, amelyre a főzőüstöt függesztették, ez általában forgatható volt, miután ráillesztették a bogrács fülét a tűzre, lehetett fordítani, ha az étel megfőtt, a tűz felől kifordították. A kandalló egyfelől a falra vagy a sarkosan aláfalazott sódra támaszkodott, másik két oldala szabad, nyitott volt. A szabad sarkon egyszerű, esetleg faragott, esztergályozott tagolású, díszítésű faláb, esetleg vasrúd állt (gócláb). Erre támaszkodott a kandalló sátora, füstfogója, hőpalástja. Ahol a füstfogó a mennyezetről függött, ez a támaszték el is maradhatott. Előfordultak csak egy oldalon nyitott kandallók is. Ha a kandallót kemencével együtt építették, a kemence oldalt, a szoba hátsó fala felé épült vagy az előtér felé. A jobb helykihasználás érdekében gyakran az előtér és a szoba falát átvágva, a kemence teste az előtérbe nyúlott. Úgy tűnik, hogy a 19. sz. második felétől szaporodott a kemence nélküli kandallók száma. A kemencéket külön építették fel a ház előterében, esetleg tornácában vagy az önálló sütőházban. A szobában csak a nyílt tűzhely s a cserepes hőpalást maradt. Később a polgárosulás során sokfelé felszámolták a szobákban a kandallókat is. Ilyenkor a hagyományos ételkészítési eljárások fenntartása érdekében konyhává fejlődő előtérben vagy a sütőházban készítettek a sütőkemencék szája elé kisebb-nagyobb kandallókat. Ugyanakkor arra is van példa, hogy a szobai kandallókat vaslemezes főzőtűzhelyekkel egészítették ki.
Kürtős kemence a parádi Palóc ház szobájában (Heves megye) Szerencsés János felvétele, 1984 (Szabadtéri Néprajzi Múzeum, Szentendre) |
Mind az erdélyi, mind az alföldi, mind az ÉK-Mo.-on előforduló kandallóknak a fűtésen, főzésen, sütésen kívül világítási funkciója is jelentékeny volt. A kortársak a kandallókról írva kiemelik, hogy alkalmazásuk jó levegőt, szellőzést biztosított a házakban. Erdélyben is, ÉK-Mo.-on is a magyarsággal együtt lakó nemzetiségek is használták, építették a kandalló különféle regionális típusait. A kandalló egyes szerkezeti elemei a Kárpát-medencén kívül is fellelhetők, s a kandallófűtés elvének mind a Balkánon, mind a Mediterraneumban, mind az atlanti Európában számos alkalmazását ismerjük. Az a típus, amely Békés-Bihar vidékétől a moldvai magyarságig fellelhető volt, s az Olt völgyétől Kassa szomszédságáig nyomon követhető, egész sajátos történeti fejlődés eredménye, a magyar nép művelődéstörténetének egyik legérdekfeszítőbb építészeti, népművészeti produktuma a maga sajátos interetnikus kapcsolatai révén is. A kandallók domborműves díszítésű, mázas és mázatlan, színesen festett és egyszínű csempéikkel, csipkés oromdíszeikkel mint népművészeti alkotások is különös figyelmet érdemelnek."
Folytatása következik!