2012. február 2.

„A Mencigár” - egy tisztességtelen, csaló ember sikeres vállalkozása…

Én magam csak néhány hónapja fogtam először a kezemben azt az imponzáns, tényleg ízléses és igényes prospektust, melyben a Delta Fűtéstechnika ajtó kínálatát láthattam.  A weblapjuk is szép… (http://www.kalyhaajto.hu/index.html) 

Ahhoz, hogy ennek a szép megjelenésű és minőségi termékeket gyártó cégnek a hátterében lévő mocskot, ismétlem, mocskot láthassuk, ahhoz végre valakinek erről beszélnie kell. Ez most én vagyok. Elmesélem azt, amit tudok.

Párom adta a kezembe a prosit, azzal, hogy „ez a Mencigár”… Arról már korábban tudomást szereztem, hogy a párom tervezte és általunk most is gyártott sütőajtót „a Mencigár” lenyúlta,  konkrétan akkor szereztem erről tudomást, mikor Székesfehérváron bementünk egy ottani nagy forgalmazóhoz valami alkatrészért, és megláttam az ajtónkat. Néztem, néztem, és nem emlékeztem rá, hogy mi itt azt forgalmaznánk, valamint néztem és néztem azért is, mert nem volt nekem ismerős az ajtón a gomb, mi nem ilyennel készítjük.

A párom persze már akkor többet tudott arról, hogy „a Mencigár” már lenyúlta más gyártók egyes ajtóit, így nem okozott nehézséget egyből megtippelnie, hogy velünk ezt ki követhette  el. Az üzletben erre visszaigazolást is kaptunk némi intenzív érdeklődés után, valóban, azt az ajtónkat a Mencigár szállítja nekik.  Hopp, kopp, hát így jártunk mi is.

Nálam a biztosítékot az verte ki, amikor láttam a prosit, és a párom sorolta, egyes ajtókról magam is láttam, hogy melyiket kitől nyúlta le. Akkor láttam először a teljes kínálatát. Lényegesen kevesebb olyan ajtó van benne, amire kapásból nem tudta még a párom sem, hogy kitől lopta. Nekem viccesen az jutott eszembe ennek nyomán, hogy vajon egyáltalán van ennek az embernek saját terméke? A következő gondolatom pedig, hogy: és akkor ezt simán csinálja évek óta, és semmit sem tesz ellene senki sem?

Magyaráznom kell kicsit, hogy mit jelent „lenyúlni” ebben a szakmában. Ezek öntöttvas dolgok, azaz úgy készülnek, hogy az adott vasöntési technikához különféle formák szükségesek. Formát kell csinálni, ami nyomán a gyártáskor olyan fogadó formát készítenek, amibe majd a folyékony vasat bele lehet engedni, és kihűlés után a kész nyers terméket abból ki lehet venni. Van kézi, és van legalább kétféle gépi formázás illetve öntés, ezek különböző formákat igényelnek.

A mi sütő ajtónk története azzal kezdődött, hogy korábban kovácsoltvasból rendeltük és vettük meg azt, aminek a méreteit, kinézetét is a párom találta ki és adta meg. A kézi munka, egyedi gyártás miatt egyre feljebb ment az ára, ezért lett, hogy öntésben kezdtünk el gondolkodni. Mivel mások az anyagvastagságok, egyéb sajtáosságok, ezért nem tudtuk a meglévő kovácsoltvas kész ajtót leformázni az öntttvas változathoz, hanem mintakészítőt kellett keresnünk. A mintakészítő a kész termék méretei és sajátosságai szerint, és a vasöntés sajátosságai szerint kézzel adaptálta, készítette el az öntéshez megfelelő formát. Nem vagyunk bénák, ezügyben más mintakészítő cégeket is megkerestünk, ahol pl. spec. műanyaggal tudják levenni a meglévő termékről amit le lehet, de az még drágább lett volna. Így sem volt különösebben olcsó a mintakészítés, és nyilván nem csak pénz kérdése, hogy ezzel foglalkozni is kell, azaz emberi erőfeszítést is igényel, jelzem, hogy eleve a termék kitalálása is emberi képességek, szellemi munka által jött létre.

Mi ezt végig csináltuk, több termékünk esetén is, konkrétan azt, hogy kézzel készült rajzok alapján öntvény mintát készítettünk, aminek a költsége 1-200 termék árával jön majd vissza valamikor, ha még akkor is dolgozunk.

Ehhez képest sokkal kisebb macera, azaz költség és elfoglaltság egy már gyártott öntvény ajtóból egy darabot megvenni, és arról öntéshez formát levenni. Na ez a lopás. Amit az emlegetett „a Mencigár” halmozottan követett el: nem egy, nem két, hanem jelenleg laglább hat gyártó termékét önötte le és kínálja sajátjaként.

Ennek ismeretében nekem már sem a prosija, sem a weblapja nem különösebben tetszik, sőt. Mocskos, tisztességtelen alja embernek tartom. Jó lenne, ha ezt minél többen tudnák, és remélhetőleg hozzám hasonlóan így gondolnák róla.

Nem tartom kizártnak, hogy ha valaki kezdeményezi végre, akkor szakmán belül is fellépünk vele szemben, közösen. Kívánom, hogy így legyen.